Studie legt potentieel voor Belgische wijn bloot

Hoewel er steeds meer aandacht komt voor wijn van eigen bodem, haalt slechts een minderheid van de consumenten geregeld Belgische wijn in huis. Toch, zo blijkt uit een onderzoek dat we samen met de VLAM hebben laten uitvoeren, ziet de toekomst er rooskleurig uit. Ruim vier op de vijf Belgen staat er namelijk voor open om in de toekomst (nog) eens Belgische wijn te proberen!

De Belgische wijnsector wil samen met VLAM onze lokale wijnen nadrukkelijker op de kaart zetten. Ter voorbereiding van een actieprogramma voor 2023 liet VLAM door iVox een grondige marktanalyse uitvoeren die onder andere de kennis over Belgische wijn en de houding van de Belg belicht.

1 op 4 bezocht al een Belgische wijndomein

Daaruit blijkt dat 58 procent van de Belgen al eens een glas Belgische wijn heeft geproefd, maar slechts 3 procent geregeld Belgische wijn drinkt. Dat er heel wat belangstelling bestaat voor wijn van eigen bodem blijkt uit het feit dat een kwart van de bevolking al eens een Belgisch wijndomein heeft bezocht.

Maar ‘onbekend is onbemind’. Zo geeft 75% van de wijndrinkers toe dat zijn of haar kennis over Belgische wijnen summier is. Circa 43% van alle Belgen heeft zelfs nog nooit een glas Belgische wijn gedronken. Maar daar komt de komende jaren ongetwijfeld verandering in, want 81% van de wijndrinkers geeft aan in de toekomst (nog) Belgische wijn te willen drinken.

Consument informeren is cruciaal

Dat de consument wel openstaat voor Belgische wijn, maar deze niet erg vaak koopt, heeft ongetwijfeld ook te maken met het economisch model van de Belgische wijnbouw. Bijna de helft van de respondenten geeft namelijk aan dat men een fles wijn van tien euro duur vindt, terwijl Belgische wijnen die prijskaap vaak overschrijden. Een andere belangrijke factor is dat bijna 60 procent van de consumenten wijn koopt in de supermarkt, waar het aanbod aan Belgische wijnen bijzonder beperkt is.

Wij vinden de resultaten van deze studie bijzonder bemoedigend. De consument staat duidelijk heel positief tegenover Belgische wijn en is van plan om die toch eens te proberen. Anderzijds blijkt uit dit onderzoek dat we als sector nog heel wat werk voor de boeg hebben om de consument te informeren over Belgische wijn en hem of haar te helpen om de weg naar verkooppunten van Belgische wijn te vinden. De resultaten van dit onderzoek zullen ons ongetwijfeld helpen om in 2023 heel wat stappen te zetten om deze doelstellingen te bereiken.

 

© Illustratie CA Creative op Unsplash.com

Inschrijving Nieuwsbrief

Belgische Wijnbouwers vzw © 2024. Alle Rechten Voorbehouden | Privacybeleid